فيديو إعلاميون انقلبوا على «أزمة السكر» بعد خطاب السيسي

أكثر من ٧ سنوات فى التحرير

"الدول اللي بتبقى مستقلة في قرارها بتعاني كتير اوي، ممكن تقول طب إحنا متففقناش على كده، من الممكن أن تقولوا إننا وافقنا على توليك الأمور دون معاناة.. معقول يا جماعة.. أنا بقعد أتفرج وأقول يا خسارة.. يعني كل آمالنا شوية الزيت وشوية السكر والأرز.. وحد يقول اه طبعا.. إحنا عاوزين ناكل ..أقوله حقك، ودي مسئوليتنا، والبلد بتسعى في ظروف غايو التعقيد والصعوبة، اللي عاوز يبقى عنده إرادة حرة لازم يستحمل، فيارب تستحملوا معايا".. السطور السابقة كانت جزءًا من كلمة الرئيس عبد الفتاح السيسي، خلال الندوة التثقفية للقوات المسلحة رقم 23، والتي تناول فيها أزمتي السكر والزيت، وطالب المصريين بالصبر، وكان لحديثه وقعًا عند الإعلاميين.

فاللافت أن عددًا ليس بقليل من الإعلاميين، وبعد الخطاب، تغيرت وجهة نظرهم بشكل مفاجئ تجاه تلك الأزمات، فبعدما كانوا يتناولونها بشكل مكثف، تحولوا للحديث حول "المشاكل" الأخرى التي تواجه مصر، وحربها على الإرهاب، وأن البلاد تعيش "اقتصاد حرب"؛ ولذا يجب التوقف عن  "تكبير" أزمة السكر، بل ودعا بعضهم إلى التخلي عن "المبالغة" في استخدام السكر.. وفي التقرير التالي نستعرض مواقف هؤلاء الإعلاميين.

1- محمد الغيطي

طالب الإعلامي محمد الغيطي المصريين بـ"ربط البطون شوية"، قائلا: "بدل 15 كوباية شاي خليهم 11"، في تعليق منه على أزمة السكر.

وأضاف الغيطي، خلال برنامجه "صح النوم" على قناة "LTC" يوم الأربعاء: "أرجوا من الحكومة أنها توعي الناس بالتقشف واقتصاد الحرب، محتاجين نرشد حاجات كتير، نرشد المياه والأكل والشرب".

2- لميس الحديدي

قالت الإعلامية لميس الحديدى إن المعارك مستمرة في سيناء، منوهة بأن المعركة الحقيقية هناك، ويست معركة السكر

وأضافت الحديدي، خلال مقدمة برنامجها هنا العاصمة على قناة سي بي سي، يوم الثلاثاء: "انسوا معركة السكر، وانسوا معارك كتير تافهة على فيسبوك، في عمليات متزايدة ومتصاعدة من الإرهاب والجيش يرد".

 

3- بسمة وهبة

انهارت الإعلامية بسمة وهبة، خلال مداخلة مع برنامج "على هوى مصر" عبر قناة النهار، اليوم الأربعاء. وقالت وهي تغالب دموعها: "إحنا رايحين في حيطة سد، بالصورة الكئيبة اللي بتحصل في الإعلام دلوقتي، وبالمغالطات اللي بتحصل، الناس مش شايفة إحنا في حرب، هو إحنا معندناش غير سلبيات".

وأضافت: "هو إحنا بقالنا سنتين مفيش غير السلبيات، كفاية أصبتونا بالإحباط، أنا مش عارفة أقوم بدور الإعلامي وسط الصورة الغامقة اللي موجودة، والله عندي اكتئاب، أنا خايفة على مصر، اهمدوا، الناس اللي بتطلع تسخن".

4- أحمد موسى

طرح أحمد موسى سؤالا على جمهور برنامجه "على مسئوليتي" عبر قناة صدى البلد قال فيه: "هل الشعب لديه استعداد لتحمل أي قرارات تتم من أجل كرامته وقراره الوطني، ولا حضرتك مستعد للتنازل ودول تانية تتحكم فيك؟". وقال موسى: "ده سؤالي، هل نحافظ على كرامة مصر ولا تنتازل وكرامتنا ده مش موجودة؟"، مشيرا إلى أن الأمر مهم وخطير.

5- سيد علي

أطلق الإعلامي سيد علي مبادرة "بلاها حلاوة المولد"، بسبب أزمة السكر، وقال، خلال برنامج "حضرة المواطن" على قناة العاصمة: "بلاش حد يزايد عليا وهيلاقي اعتراض من ناس، لكن في وقت الأزمات كل شيء مباح، عندنا احتفال مولد النبي الشريف".

وأضاف: "الحلاوة لا هي فرض ولا سنة، هل ممكن نحتفل بتذكر سيرة الرسول العطرة من غير حلاوة الصحابه لو كانوا موجودين في هذا الزمن وحدثت أزمة سكر كانوا حرموا شراء حلاوة المولد".

شارك الخبر على