القرموطي يهاجم نقابة الإعلاميين «اقعدوا على جنب محدش عارف لكم مقر»

حوالي ٦ سنوات فى الموجز

محمد الدمرداش
فيتوهاجم الإعلامي جابر القرموطى نقابة الإعلاميين على الهواء، قائلا: «أنا مش شايف لها حل، وبقولها بعلو صوتى يا تقعد على جنب أو يبقى لها سياسة وهدف وحماية وقدرة وقوة، فميثاق الشرف الإعلامي فيه كوسة ولا يطبق إلا على الضعيف».
وقال خلال برنامجه «مانشيت القرموطى» المذاع على فضائية «النهار»: «نقابة الإعلاميين طالبت جابر بوقف برنامجه ولكنه موقفش البرنامج لأن القناة اللى بيشتغل فيها قوية، تقوم نقابة الإعلاميين تروح لقناة تانية توقف مذيعة أو مذيع عن برنامجه.. وده نسميه إيه»، وتابع ساخرا: «يا نقابة الإعلاميين انتوا ناس قوية وفعالة ومؤثرين».
وأضاف القرموطي: «نقابة الإعلاميين ملهاش مقر، ومش موجودة قانونا على السطح، ولو حولتنى للتحقيق ملهاش مقر تحقق معايا فيه، وهناك مذيعين في التليفزيون بيقولوا لنقابة الإعلاميين إنتوا مش عارفين إحنا مين.. يبقى أحسن حاجة نقفل نقابة الإعلاميين طالما أن محدش ملتزم والكل ماشى بسياسة أنت مش عارف أنا مين»..
واستطرد" «أنا هنا لا أقصد شخص حمدى الكنيسى، ولكنى أقصد كيفية مواجهة بعض تجاوزات الإعلاميين، ويجب على القنوات كافة الانصياع للقرارات».
[[{"fid":"1670409","view_mode":"wysiwyg","fields":{"format":"wysiwyg","alignment":""},"link_text":"ahLsvIcaGfI","type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"wysiwyg","alignment":""}},"attributes":{"class":"media-element file-wysiwyg","data-delta":"1"}}]]
شاهد الفيديو

ذكر فى هذا الخبر
شارك الخبر على