تفاصيل الساعات الأخيرة قبل عمومية الزمالك الطارئة

أكثر من ٧ سنوات فى التحرير

تنتظر جماهير الزمالك، اجتماع الجمعية العمومية الطائة للنادي المقرر إقامتها غدًا، من أجل اتخاذ قرار نهائي بشأن الانسحاب من بطولة الدوري العام. 

وشهدت الفترة الماضية أزمة كبيرة، بسبب مباراة الزمالك والمقاصة، بعدما أغفل الحكم جهاد جريشة، احتساب ركلة جزاء صحيحة للفريق الأبيض، بعد أن لمست الكرة يد مدافع المقاصة أحمد سامي، من داخل منطقة الجزاء، وهو ما دفع مرتضي منصور رئيس الزمالك لإعلان الانسحاب من المسابقة.

 

و تدخل هاني أبوريدة، رئيس الجبلاية، وأجرى اتصالات هاتفية بمرتضى منصور، من أجل إقناعه بالعدول عن قرار الانسحاب وإلغاء الدعوة للجمعية العمومية، لكن الأخير رفض التراجع وأصر على عقد الجمعية. 

وازدادت الأزمة اشتعالا بعد قيام عصام عبد الفتاح، رئيس لجنة الحكام، بعقد مؤتمر صحفي للرد على رئيس الزمالك، حيث قال عبد الفتاح خلال المؤتمر: "فريقا الأهلي والزمالك أرسلا قائمة بأسماء عدد من الحكام لا يرغبون في توليهم إدارة مبارياتهم لكن لم نلتفت لهذه الرغبة ولن نسمح للأندية أن تختار الحكام و إلا سأرحل عن منصبي ولن نسمح بإهانة الحكام".

وتابع عبد الفتاح "ولا أتخن تخين يقدر يقولي حط الحكم ده وشيل ده، حكامنا شرفاء ولا يوجد فيهم فاسد واللي عايز حكام مصريين أهلا وسهلا واللي خايف في اتحاد الكرة يستقيل أكرم له".

واختتم رئيس لجنة الحكام "مش معقول أن نقوم بذبح جهاد جريشة لأنه أخطأ في مباراة وهو المفروض سيمثل مصر في كأس العالم".

 

مرتضى منصور

علي الجانب الآخر، عقد مرتضى منصور، مؤتمرا صحفيا خلال الساعات القليلة الماضية، أكد خلاله أنه عقد اجتماعاً مع أعضاء لجنة الأندية، واتفقوا فيه على أن التحيكم في مصر ما زال فاسداً. 

وشن منصور هجوما شديدا على عصام عبدالفتاح، خلال المؤتمر قائلا: "بيان عصام عبدالفتاح مكانه صفيحة الزبالة"، مضيفا "شكلك بيجيلك كوابيس بالليل يا عصام وهنحترمك حتى آخر وقت لكن لم نفسك علشان لو ملمتش نفسك هتسمع ما لايحمد عقباه".

وتابع: "بدل ما تدي نصايح لأندية ورؤسائها وفرها لاتحادك اللي بيضربوا ويقطعوا في بعض ولو دكر امنعهم من الظهور في الفضائيات".

واستكمل "رأي الجمعية العمومية غدا على راسي من فوق وهحترمه وأتوقع حضور 60 ألف عضو، وأنا رأييي الانسحاب ومفيش دكر هيقدر ينزل الزمالك درجة ثانية".

وقال رئيس الزمالك "أقول للإعلام الفاسد، مدحت شلبي أنت جئت بلاعب حلفته بالقرآن والإنجيل والطلاق، اشمعنى ده مجبتوش تحلفه ولا أنت بمزاجك تحلفه وبمزاجك متحلفوش، وبقالك كام حلقة بتدافع".

 وأضاف مرتضى "هنروح للاتحاد الدولي علشان حازم الهواري وأمثاله يتربوا، ومش هننسى كلمته طول ما أنا هنا الزمالك مش هياخد دوري وأنا بقول طول ما أنا على قيد الحياة مش هتقعد في اتحاد الكرة".

 

وتابع "أنا مبدفعش 150 ولا 200 مليون جنيه عشان حتة صفيحة مع احترامي ليها، لا أنا عايز أخد دوري علشان 10 مليون وإفريقيا 2.5 مليون دولار، ومونديال كأس العالم للأندية 5 مليون دولار، إنما أخسر كل ده علشان جهاد جريشة عنده لحمية؟".

واستكمل مرتضى قائلا "لو جهاد عنده ضمير ومشافش الكورة كان راح سأل الحكم زي ما حكم برشلونة عمل امبارح". 

وأضاف: "في نادي لعب بـ 4 لاعيبة أجانب في الموسم، واللائحة تقول 3 بس، شغل الاستهبال ده مش عندي، وكيف بدأت مسابقة بدون استبدال وعملت استبدال".

وتابع "الأهلي مش طرف ولكنه أقحم نفسه. أنا فوجئت ببيان الأهلي أنه مش هيلعب غير بعد مؤجلات الزمالك وده حاجة تخص الزمالك فهو أقحم نفسه وأنا لما قولت مش هلعب الدنيا ولعت". 

واختتم مرتضى قائلآ "وبقول لمحمود طاهر أنت دكر علشان بتدافع عن حقوق ناديك، وأكيد مش هترجع في كلامك أوعى تلعب، قبل ما ألعب المؤجلات وأنا مش هلعب المؤجلات وأوعى ترجع في كلامك، وأؤكد مرة ثانية الأهلي مش طرف ولا يحتاج إلى الحكام".

شارك الخبر على