«نقفل خط حلوان؟».. رسائل السيسي للمصريين حول «زيادة المترو»

ما يقرب من ٦ سنوات فى التحرير

وجه الرئيس عبد الفتاح السيسى عددا من الرسائل الهامة إلى الشعب المصرى، عن رفع الحكومة أسعار تذاكرالمترو، والأسباب التى دعت الحكومة إلى ذلك، جاء ذلك خلال فعاليات المؤتمر الوطني الخامس للشباب بالقاهرة بجلسة "هنكمل الحكاية".

وتمثلت الرسائل فيما يلى:

- مرحلة الإصلاح الاقتصادى لها عدة مسارات أولها مسار إصلاح مترو الأنفاق.

- قرار زيادة أسعار التذكر لم يكن له مفر، لذلك حاولت الدولة تخفيف وطأة ارتفاع الأسعارعلى المواطن من خلال تقديم الاشتراكات المدعمة.

- لن يتم المساس بأسعار تذاكر الطلاب وذوي الاحتياجات الخاصة وكبار السن.

- السعر الحقيقي لتذكرة المترو يتراوح بين 14 إلى 16 جنيهًا.

- وفيما يخص اتخاذ القرار، قال الرئيس، "الدكتور هشام عرفات وزير النقل، منذ أكثر من عام، قال إن الوزارة مضطرة لإخراج خط "المرج –حلوان" من الخدمة، نظرًا لاحتياجه للصيانة ورقع الكفاءة بتكلفة 30 مليار جنيه.. عايز مني 30 مليار جنيه، أجيبهم منين دول؟ ده إحنا لسه مسددناش القرض الأول، ولو خدنا قرض تاني هنعمل إيه في الفوائد؟.. قلت له بتقدر تجيب مصاريف التشغيل يعني صيانة ومرتبات عاملين؟ قالي لأ، يعني لو لمبة اتحرقت في المترو مش هنعرف نصلحها"، لذا كان قرار رفع تذكرة المترو ضروريا.

- وتحدث الرئيس عن موقف المعارضين والمحتجين على قراررفع التذكرة: "هو أنت لما بتركب أي مواصلة قطاع خاص تقوله مش معايا، هيقولك مش معاك ماتركبش، لو قولتله مش معايا مش هيوقف لك أصلًا".

- ظروف البلد متدنية من 50 سنة لذلك لابد أن نضحي ونُعذب: "التعذيب مش الهدف،هي بلدنا هنشيلها مع بعض".

- "انا عمري ماخبيت عليكم حاجة، أنا قولتلكم من الفترة الرئاسية الأولى الشعب والدولة مع بعض".

- الدولة تحاول توفيرالـ30 مليار جنيه اللازمة لتطوير خط المرج حلوان، وتساءل: "طب يعني نقفل خط حلوان؟" "لو استلفناهم هيبقوا جزء من عجزء الموازنة".

- القرار ليس مفاجئًا: "ده من أيام سعد الجيوشي، وهاني ضاحي وجلال السعيد، ودلوقتي خبطت في هشام عرفات اللي طالع في التليفزيون يقول سامحوني، سامحوني إيه يادكتور هو فيه خيار تاني؟".

- الإصلاحات الاقتصادية ستطبق في كل القطاعات: كهرباء، مياه، صرف صحي: "مفيش خيار تاني".

- واختتم الرئيس كلامه للمصريين: "اوعوا تكونوا فاكرين الإصلاح هو الصلاة والصوم فقط ولكن اللى بتكلم فيه ده إصلاح".

كانت وزارة النقل بدأت يوم الجمعة الماضى،عن رفع أسعارتذاكرمترو الأنفاق وبلغ سعر تذكرة ركوب مترو الأنفاق بمنطقة واحدة لعدد 9 محطات 3 جنيهات، وركوب منطقتين لعدد 16 محطة بـ5 جنيهات، وركوب ثلاث مناطق أكثر من 16 محطة بـ7 جنيهات.

شارك الخبر على