السيسي التعليم الحقيقي في مصر غاب لأكثر من ٣٠ سنة

حوالي ٦ سنوات فى التحرير

قال رئيس الجمهورية، عبد الفتاح السيسي، اليوم الثلاثاء، إن التعليم الحقيقي في مصر غاب لأكثر من ٣٠ سنة مضت، مؤكدًا أن الغرض من نظام «التوأمة» مع الجامعات العالمية هدفه تطوير وتحسين التعليم.

وأضاف السيسي خلال لقائه مع الإعلامية ساندرا نشأت، خلال برنامج «شعب ورئيس»:  «خلال هذا العام سيتم إطلاق برنامج لإصلاح التعليم وهيستمر لـ ١٤ سنة، وبعدها لنجد نتاج حقيقي يعود على الدولة بفائدة.

وتحدث عن عدم وجود منافسين أقوياء أمامه في الانتخابات الرئاسية، قائلا: «والله العظيم كنت أتمني يكون فيه ٦ أو ٨ أو حتي ١٠ مرشحين منافسين ليا في الانتخابات، بس لسه أحنا مش جهزين، فيه أكتر من ١٠٠ حزب ومقدموش حد».

انتقد السيسي عدد ساعات البث التي يقدمها بعض الإعلاميين على القنوات الفضائية، بقوله: «مش معقول، إعلامي يطلع ٣ ساعات عشان يتكلم الناس كل يوم، تخيلواهيقول إيه لمدة سنة…. هما عاوزين نسبة مشاهدة وإعلانات».

وعلى الصعيد الاقتصادي، قال السيسي أن نقطة التحول في الاقتصاد المصري بدأت منذ عام ١٩٦٢، موضحًا: «في ٦٢ دخلنا حرب في اليمن وقعدنا تقريبا فيها ٥ سنوات، ده أثر على الغطاء الذهبي لمصر،وبعد أزمة  ٦٧، دخلنا في أزمة كبيرة جدًا عاوزة أموال ضخمة عشان الدولة تتغلب عليها».

وواصل السيسي: «لما دخلنا حرب ٧٣، عملنا معاهد السلام دخلنا خلاف مع الاشقاء عشان السلام، والأزمة تفاقمت، العيب ما كنش في عبد الناصر والسادات في الفترة دي، لكن هذه كانت ظروف البلد».

استكمل «وبعد ٧٧، تعطل الاقتصاد لمدة ١٠ سنوات، ونمو السكان في الفترة دي كان بيزيد، فزود الأعباء على الدولة أكتر»، مختتمًا حواره بقول: «أنا معرفش غير العمل وبس»

 

 

 

 

 

 

 

شارك الخبر على